Voor een betere surfervaring, gelieve een andere compatibele browser te gebruiken zoals Firefox of Google Chrome

5 tips om efficiënter aan te werven!

Talentenjacht

Soms ervaren bedrijfsleiders van KMO’s een aanwervingsproces als een lijdensweg. Maar met technologie en een flinke dosis creativiteit sta je sterker, op voorwaarde dat je de hele operatie goed voorbereidt.

Mensen aanwerven is een klus die veel KMO’s zwaar op de maag ligt. En geef toe, eenvoudig is het niet. Ze moeten opboksen tegen de concurrentie van grote organisaties (met een aantrekkelijk loonpakket en meer werkzekerheid), vinden het moeilijk om de ideale kandidaat te overtuigen en te behouden en zien op tegen de administratieve rompslomp om (vaak onmisbare) aanwervingssteun binnen te halen.

Maar ondernemers laten zelden de armen zakken … Want de wereld verandert! Talent opsporen en communiceren met kandidaten gaat nu heel anders dan vroeger. Ook de selectie- en aanwervingsmethodes zijn sterk veranderd. “Let’s go digital” is de nieuwe mantra! Nieuwe technologieën verzetten de bakens en maken het voor de ondernemer gemakkelijker om rekening te houden met de gewoontes en verwachtingen van de nieuwe generaties. Sommige digitale instrumenten (artificiële intelligentie, virtuele realiteit, digitale portals die in het HR-departement zijn geïntegreerd enz.) zijn weliswaar voorbehouden voor grote organisaties, maar ook KMO’s moeten durven innoveren.

  1. Laat van je horen op “de media”

Ken je de kracht van mond-tot-mond reclame? In het digitale tijdperk is de impact ervan nog veel groter, vooral dankzij de sociale media! Enkele muisklikken of een paar keer swipen en de hele wereld defileert over je scherm! Maar hoe vind je je weg in die eindeloze stroom informatie? Met een grondige kennis van het profiel van je doelgroep als kompas. De sociale media zijn ook veel meer dan een modeverschijnsel. Ze helpen je om ook alle passieve kandidaten te bereiken, dat wil zeggen iedereen die niet actief op zoek is naar (ander) werk, maar wel perfect geschikt zou zijn voor jouw vacature(s)! Denk daaraan als je aan de inhoud van je bericht werkt.

  1. Niet alleen LinkedIn is zaligmakend

LinkedIn is natuurlijk het professionele netwerk bij uitstek, met krachtige tools om doelgroepen af te bakenen. Maar waarom je beperken tot dit platform? Het is tegenwoordig echt niet meer zo vreemd om Instagram, Twitter of Facebook in te schakelen als je iemand zoekt. Ook deze media beschikken over efficiënte en voordelige functies (gerichte advertenties, inschakelen van influencers enz.). Je staat als bedrijf plots ook veel dichter bij de kandidaten. Als ze voelen dat je op hun golflengte zit, zullen ze sneller contact opnemen. Aanwerven is ook “verleiden”, daarom moet je hele “web presence” er vooral op gericht zijn om belangstelling te wekken. En hoe zit het met de traditionele kanalen (rekruteringssites) of outsourcing naar headhunters en andere gespecialiseerde bureaus? Dat blijft natuurlijk altijd mogelijk, maar weeg de kosten en baten van dergelijke oplossingen goed tegen elkaar af. Het is echt geen toeval als zelfs Goldman Sachs nu ook begint aan te werven via de muziekstreamingdienst Spotify en als McDonald hetzelfde doet via Snapchat.

  1. Laat de hele papierwinkel achterwege

Een personeelsadvertentie mag nog zo aantrekkelijk zijn, als een kandidaat moet reageren door een formulier van 10 pagina’s in te vullen of een traditionele sollicitatiebrief op te sturen, dan vindt iedereen dit een kwelling. In de eerste plaats de kandidaat, maar jij beslist ook! Hou het dus simpel en efficiënt. Als de kandidaat een uitgebreid LinkedIn-profiel heeft, is een cv toch overbodig? Vraag kandidaten niet naar hun motivatie, maar stel ze enkele gerichte vragen die je veel meer over hen leren. Zoek je een verkoper/verkoopster voor je boetiek? Leg kandidaten op de rooster over de nieuwste zomermode. Op zoek naar een kapster/kapper? Vraag om hun portfolio met persoonlijke creaties te bekijken. Dit laatste geldt voor elk creatief profiel. Je merkt dan snel of je te maken hebt met de perfecte kandidaat. Maar pas in elk geval je advertentie aan jouw realiteit aan!

  1. Camera en joystick om te selecteren!

  • Je hebt een lijst met kandidaten en nu wil je de beste eruitpikken. Maar al die interviews … ze duren een eeuwigheid en de resultaten zijn soms mager. Soms denk je dat je de ideale kandidaat hebt gevonden en dan gaat hij de mist in tijdens het gesprek. Jammer! Mirakeloplossingen bestaan niet en je zal altijd energie in dit proces moeten stoppen, maar creativiteit loont. Wij geven je een 4tal  voorbeelden.
  • Gebruik de techniek van een videogame om de witte raaf op te sporen. Een game op jouw maat laten maken is nu nog vrij duur, maar sommige producenten bieden oplossingen voor KMO’s (soms via een licentie), zoals het Amerikaanse bedrijf Knack of het Engelse Owiwi.
  • Video is nog zo’n recente trend. Dit kan zowel live als vooraf opgenomen. Met enkele goedgemikte vragen filter je al een eerste keer, onder andere door te kijken naar de soft skills (attitude, expressiviteit enz.) van de kandidaten. De klassieker in dit genre is Skype, maar er is ook Hangouts, SparkHire of HireVue.
  • Laat kandidaten zichzelf voorstellen met een “video pitch” (o.a. met de app van de startup www.myjobpitch.com).
  1. Nog even en de robots nemen het van je over …

Als we de Zuid-Koreaanse start-up Midas IT moeten geloven hoef je over enkele jaren helemaal niets meer te doen. “Slimme robots” nemen dan interviews af en selecteren kandidaten. Ondertussen hou je toch maar beter voor ogen dat een aanwervingsproces een goede voorbereiding vraagt!

 

Ik hou van werken, zolang het werk is waarvan ik hou.

Johan Cruijff

 

 

Samengevat

  • De kosten-batenverhouding van de sociale media is onovertroffen bij aanwervingen
  • Pas je advertentie aan jouw realiteit aan en gebruik je creativiteit!
  • Zoeken wij binnenkort de ideale kandidaat met een camera, game of artificiële intelligentie?
  • Een aanwervingsproces moet je goed voorbereiden!

 

Hoe kunnen we u helpen?