Waarom podcasts beluisteren (en welke)?
Lezen? Daar heb ik echt geen tijd meer voor!” ...
Voor een betere surfervaring, gelieve een andere compatibele browser te gebruiken zoals Firefox of Google Chrome
De kans is groot dat je vertrouwd bent met Facebook in je privéleven, net als 7 miljoen andere Belgen. Maar dat dit medium ook uiterst efficiënt is als professionele marketingtool is minder bekend. Op het Facebook Ads-platform vind je een waaier aan bijzonder interessante functies:
Laat die kans niet liggen! Maar besef ook dat succes alleen gegarandeerd is met een zorgvuldige voorbereiding, enige kennis en vooral een regelmatige opvolging. Uiteraard heb je een professionele Facebook-pagina nodig en enkele euro’s per dag om erin te investeren. Klaar?
Als je een beetje thuis bent in de digitale wereld is adverteren op Facebook kinderspel. Je hoeft alleen een advertentie samen te stellen, een doelgroep te bepalen, een dagelijks budget toe te wijzen, aan te geven waar de advertentie moet verschijnen en hoe lang (minstens 72 uur). Maar met adverteren op Facebook ben je natuurlijk niet tevreden … je advertentie moet opbrengen! Bepaal daarom precies wat je wilt en hoe dat past in je algemene strategie. Wil je bijvoorbeeld meer bezoekers voor je website? Je merk onder de aandacht brengen? Leads genereren en er klanten van maken (conversie)? Formuleer in deze eerste stap zo nauwkeurig mogelijk wat je wil bereiken.
Wie zijn jouw consumenten? Het antwoord op deze tweede vraag is cruciaal voor een geslaagde campagne! Facebook helpt je om exact één of meer doelgroepen te omschrijven, op basis van hun leeftijd, geslacht, woonplaats, belangstelling enz. Dit is een van de krachtigste functies van het netwerk. Bepaal dus zorgvuldig wie je wil aanspreken, met al zijn of haar kenmerken. Alle bezoekers van je eigen blog? Die van de pagina van een van je concurrenten? Alle yogafans van de stad Gent? Juist mikken is een hele kunst, want je moet precies genoeg zijn, maar je visnet ook ruim genoeg uitwerpen. Verlies je doelstelling niet uit het oog en aarzel niet om je doelgroep te segmenteren. Facebook helpt je trouwens om “gepersonaliseerde” groepen af te bakenen, of groepen die erg lijken op je eigen klanten.
Met content bedoelen we hier wat je doelgroep te zien krijgt in zijn tijdlijn of in de linker kolom. Het is dus cruciaal om dit goed te verzorgen, met een advertentie die opvalt en aanzet om te klikken. Bereid die goed voor, met een relevante titel en aangepast taalgebruik. Ook de keuze van het beeld is essentieel. Bedenk dat Facebook-gebruikers er niet om vragen om advertenties te zien. Bied ze dus iets interessants aan. Vertel een verhaal en vernieuw regelmatig je boodschap om niet te vervelen. Voeg een uitnodigende “call to action” toe, die aanzet om te klikken. En verzorg de “landingspagina” (op je website).
Facebook Ads is bijzonder rijk aan mogelijkheden en trucjes om te scoren, maar vooral deze twee elementen zijn essentieel:
Analyseer je prestaties: meet het succes van je campagnes om je advertenties vervolgens telkens te verbeteren. Naar welke cijfers moet je vooral kijken? Naar de kostprijs per actie (afhankelijk van je doelstelling), de “click rate” (welk percentage bezoekers klikt op de advertentie, een maatstaf voor de kwaliteit ervan) en de frequentie.
Gebruik de Facebook “pixel”, een uitstekend extra hulpmiddel. Zet op de pagina’s van je website een (onzichtbare) code waarmee je je bezoekers volgt, de “conversie” van je advertenties meet en nieuwe doelgroepen creëert. Echt onmisbaar!
Voor je digitale marketing kun je niet langer zonder Facebook Ads!
Nauwkeurig op je doelgroepen gerichte en betaalbare campagnes
Verzorg de content van je advertenties!
Onmisbaar: de “pixel” gebruiken en je prestaties analyseren
Deze publicatie bevat algemene informatie en vormt geen persoonlijk advies. Deze informatie kan veranderen of onderworpen zijn aan specifieke regels of interpretaties, afhankelijk van de situatie. Beobank is niet verantwoordelijk voor de juistheid, de volledigheid en de bijgewerkte versie van de informatie uit de genoemde bronnen.
Lezen? Daar heb ik echt geen tijd meer voor!” ...
Hoewel dit sociale medium oorspronkelijk bedoeld was om foto’s te delen, veranderde het geleidelijk in een...
Maak gebruik van onze volledig uitgeruste vergaderzalen