Voor een betere surfervaring, gelieve een andere compatibele browser te gebruiken zoals Firefox of Google Chrome

In topvorm? Maak een (cashflow)plan!

Is je cashflowplan klaar?

We kunnen het niet genoeg herhalen: de cashflow is van levensbelang voor uw KMO. Net zoals de brandstof voor een auto! Zonder cash geraakt u geen meter vooruit …

Uw cashflow is het geld dat beschikbaar is op uw rekeningen op een bepaald ogenblik. Met andere woorden: uw activiteiten leveren inkomsten op en dat geld hebt u nodig om uw zaak aan het draaien te houden, dus om uw leveranciers, de huur of de lonen te betalen. Hou die indicator altijd scherp in het oog, want uw cashflowsituatie schommelt de hele tijd, afhankelijk van de geldstromen (ontvangsten en uitgaven). U hebt met andere woorden een dashboard nodig om de geldstromen in beeld te brengen.

Uw evenwicht staat op het spel!

Waarvoor dient zo’n tool? Om te vermijden dat u zonder cash valt! Over hoeveel kunt u morgen beschikken? En volgende maand, als u een grote partij goederen moet bestellen? Met een dashboard anticipeert u op uw cashbehoeften en neemt u de juiste beslissingen. Het ideale cashflowbeheer is een kwestie van evenwicht: genoeg liquide middelen om te functioneren, maar ook niet te veel om geen “slapend” geld op een rekening te laten staan.

Hoe stelt u een plan op?

Bent u het met ons eens dat een cashflowplan onmisbaar is? Het begin van het jaar is ideaal om ermee te starten. Wij helpen u op weg met enkele praktische tips.

Welke tool?

Het web biedt u zeker inspiratie, met allerlei voorbeelden. Zelf een plan bouwen op uw maat kan ook, bijvoorbeeld in Excel. Of ga voor gespecialiseerde software, die vaak deel uitmaakt van een algemene business management-oplossing, zoals Sage, Cegid of Agicap.

Welke structuur?

Zo’n plan bestaat uit twee grote delen: uw inkomsten en uitgaven over een bepaalde periode (per maand of per week). Vergeet niet aan het begin en einde van de periode een tussenstand op te maken, alsook het maandelijkse saldo en de totalen. Zo eenvoudig is dat dus? Ja, maar u moet elke cel natuurlijk wel correct invullen …

Welke inhoud?

Uw financiële stromen op het spoor komen vraagt een beetje opzoekingswerk. Van welke bent u zeker? Welke verwacht u? Begin met uw uitgaven (meestal gemakkelijker). Voor de inkomsten kijkt u naar uw vaste klanten en andere geplande ontvangsten. Gebruik dan uw “kristallen bol” voor de rest … Wees niet te optimistisch, eerder realistisch: een beetje overschot is beter dan plots te krap bij kas te zitten! Hoe nauwkeuriger uw plan, hoe beter u anticipeert.

Klaar?

Niet helemaal: cashflowbeheer vraagt elke dag aandacht. Vergeet niet om de gegevens altijd up-to-date te houden en uw plan regelmatig te raadplegen om de juiste beslissingen te nemen …

Nog andere nuttige tips?

  • Werk altijd met bedragen inclusief btw.
  • Een periode van een jaar maakt het beheer gemakkelijker.
  • Niet uw facturatie telt, wel de echte geldstromen op het ogenblik waarop ze plaatsvinden. Let op voor het tijdsverschil daartussen …
  • Denk eraan: u wilt met deze tool vooral anticiperen op uw toekomstige cashbehoeften en lacunes opvullen, bijvoorbeeld met een bankkrediet .
  • Wie anticipeert, houdt ook rekening met onverwachte wendingen (en neemt zijn voorzorgen), bv. als een klant niet betaalt.
  • Hulp nodig? Spreek uw boekhouder aan.

Maak een afspraak

Een Beobank Pro-adviseur zal u met plezier helpen

Laten we praten!

Hoe kunnen we u helpen?