Voor een betere surfervaring, gelieve een andere compatibele browser te gebruiken zoals Firefox of Google Chrome

Minimale kennis bedrijfsbeheer, een must voor starters!

Starters moeten onder andere bewijzen dat ze iets van bedrijfsbeheer kennen...

Je besluit staat vast: je wordt zelfstandige! Als starter moet je veel administratieve formaliteiten vervullen en onder andere aantonen dat je voldoende weet van bedrijfsbeheer …

 

Schrijf je in bij de Kruispuntbank van Ondernemingen

Om te starten met je commerciële of ambachtelijke activiteiten moet je je eerst inschrijven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Deze verplichting geldt zowel voor natuurlijke personen als voor bedrijven. Vervul die formaliteit in een erkend ondernemingsloket. Zodra je bent ingeschreven, ontvang je een sleutel die veel deuren doet opengaan: je ondernemingsnummer. Maar eerst moet je nog bewijzen dat je over een minimale kennis van bedrijfsbeheer beschikt!

 

Je hebt een diploma …

Als je een universitair of hogeschooldiploma hebt behaald, krijg je onmiddellijk groen licht van het ondernemingsloket. Ook andere documenten komen in aanmerking, zoals een getuigschrift na een versnelde cursus bedrijfsbeheer. Beschik je over een buitenlands diploma? Check dan zeker even of het in aanmerking komt, bijvoorbeeld in de Diplo-database. Als je ergens aan twijfelt, neem je contact op met een ondernemingsloket, zij geven je alle informatie.

 

Leidinggeven en leren zijn onmisbaar voor elkaar!, John Fitzgerald Kennedy

 

Je beroepservaring komt goed van pas …

Er zijn nog andere manieren dan diploma’s of getuigschriften om het bewijs van je kunnen te leveren. Ook je praktische ervaring als zelfstandige, lid van een raad van bestuur, meehelpende echtgenoot, zelfstandige helper of werknemer met een leidinggevende functie tellen mee. De vereiste ervaring schommelt tussen 3 en 5 jaar (in de loop van de afgelopen 15 jaar), afhankelijk van je loopbaan. Een zelfstandige in hoofdberoep moet bijvoorbeeld 3 jaar aantonen, een bezoldigde bedrijfsleider 5 jaar. Zorg dat je in elk geval over de documenten beschikt die je ervaring aantonen: een afschrift van de KBO, een arbeidsovereenkomst, een attest van een socialeverzekeringsfonds, enz.

 

Geen diploma en geen ervaring? Er is nog niets verloren!

Leg in dit geval bijvoorbeeld een examen bedrijfsbeheer af voor de centrale examencommissie in één van de drie gewesten. Met het attest dat je op die manier behaalt, gaan de deuren van het ondernemerschap voor je open … Nog een oplossing: vraag iemand anders om zijn of haar kennis van bedrijfsbeheer voor rekening van jouw éénmanszaak aan te tonen. Zowel je echtgenoot/echtgenote als een werknemer die het dagelijks beleid waarneemt, mag die rol vervullen.

Wat je moet onthouden:

  • Je inschrijven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen
  • Kennis van bedrijfsbeheer aantonen met een diploma
  • Kennis van bedrijfsbeheer aantonen met ervaring
  • Andere oplossingen

Hoe kunnen we u helpen?