Nieuwe hoofdzetel: Beobank benadrukt duurzaam engagement
Beobank House reflecteert de ambities van de bank op het vlak van duurzaamheid, met een mix van groene en milieuvriendelijke ruimtes. ...
Zo’n verantwoorde mobiliteitspolitiek houdt onder meer in dat u het gebruik van de (bedrijfs)auto als vervoermiddel naar kantoor of fabriek probeert af te raden en zoveel mogelijk aantrekkelijke alternatieven in de kijker zet. Het openbaar vervoer is er daar een van.
Een van de meest gezonde en ecologische manieren om naar het werk te komen, blijft uiteraard de fiets.
Als corona ons al iets heeft duidelijk gemaakt, is het wel dit: telewerken zal allicht nooit meer helemaal verdwijnen. Door uw personeel de kans te geven gedeeltelijk thuis te werken, besparen ze niet alleen een hoop tijd (pendeltijd én tijd in de file), maar ook geld. Vervoersonkosten kunnen immers stevig oplopen. In heel wat bedrijven zal het telewerken dan ook geformaliseerd worden in het postcoronatijdperk.
Die wetenschap laat zich dan weer uitstekend verenigen met de fiets of het openbaar vervoer als vervoermiddel voor de twee of drie dagen per week dat werknemers naar kantoor komen. De ideale combinatie!
We stelden hierboven al heel wat tips voor om het (elektrisch) fietsen onder uw werknemers te promoten. Wilt u toch ook nog de auto achter de hand houden als vervoersmiddel, dan is misschien de tijd gekomen om elektrische wagens te overwegen. Het aanbod wordt met de dag groter en ook de prijzen dalen snel. De tijd dat elektrische auto’s enkel voor de hoogste kaderleden waren weggelegd, ligt achter ons.
De leaseprijs van dit soort auto’s is trouwens vaak voordeliger dan u misschien dacht en ze komen ook met interessante fiscale voordelen. Ook hier geldt echter dat u zult moeten faciliteren, bijvoorbeeld door te investeren in laadpalen op uw parkeerterrein.
Laten we nog afsluiten met een goede raad. Het promoten van alternatieve vervoersmiddelen in een bedrijf mag geen ad hoc-politiek zijn, maar kadert het best in een gedegen en doordachte strategie. Een voorbeeld: bussen, trams en treinen rijden, in tegenstelling tot auto’s, niet wanneer het uw personeel best uitkomt, maar op vaste tijdstippen. En het kan gebeuren dat die tijdstippen niet perfect overeenstemmen met de klassieke nine-to-five-werkuren. Flexibele werkuren zijn daarom net zo goed onderdeel van een mobiliteitsplan als de fiets of het openbaar vervoer zelf.
Die flexibele of glijdende werkuren hebben trouwens evenzeer zin voor de mensen die nog altijd met de wagen naar het werk komen. Niet rijden in de spits is beter voor het milieu en voor de mentale gezondheid van uw werknemer.
LET OP, GELD LENEN KOST OOK GELD.
Lening op afbetaling, onder voorbehoud van aanvaarding van uw dossier.
Deze publicatie bevat algemene informatie en vormt geen persoonlijk advies. Deze informatie kan veranderen of onderworpen zijn aan specifieke regels of interpretaties, afhankelijk van de situatie. Beobank is niet verantwoordelijk voor de juistheid, de volledigheid en de bijgewerkte versie van de informatie uit de genoemde bronnen.