Voor een betere surfervaring, gelieve een andere compatibele browser te gebruiken zoals Firefox of Google Chrome

Duurzame mobiliteit in uw bedrijf: zo begint u eraan

Vlot van start met duurzame mobiliteit

Voor bedrijven die aan MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) willen doen, is een verantwoorde mobilteitspolitiek een gemakkelijk te realiseren eerste stap. Hoe begint u daaraan? Deze tips zetten u op weg.

Zo’n verantwoorde mobiliteitspolitiek houdt onder meer in dat u het gebruik van de (bedrijfs)auto als vervoermiddel naar kantoor of fabriek probeert af te raden en zoveel mogelijk aantrekkelijke alternatieven in de kijker zet. Het openbaar vervoer is er daar een van.

  • Een voor de hand liggende manier om het openbaar vervoer te promoten, is uiteraard door dit ook financieel interessant te maken voor uw werknemers. De gedeeltelijke of volledige vergoeding van een bus- of treinabonnement is dan zeker een te overwegen optie. Denk daarbij bijvoorbeeld ook aan manieren om de parking aan treinstations te vergoeden, want die rekening kan op het eind van de maand doorwegen.
  • Wie wil dat werknemers het openbaar vervoer nemen, moet hen daarover natuurlijk ook informeren. Uw interne nieuwsbrief, prikbord of mailinglijst kan daarbij helpen. Lijst alle bus- en treinstations uit de buurt op en nodig uw medewerkers uit om eens na te gaan hoelang ze onderweg zouden zijn. Wedden dat heel wat onder hen blij verrast zullen zijn?
  • Nog een interessante piste is het zogenaamde “mobiliteitsbudget”. Werknemers die nu een bedrijfswagen hebben, kunnen al sinds 2019 hun auto inruilen voor een bedrag dat ze vrij kunnen inzetten voor andere vervoersmiddelen. Over alle modaliteiten en voorwaarden kan uw sociaal secretariaat of boekhouder u meer uitleg geven. Een mobiliteitsbudget past op zijn beurt ook in een“Flexible Income Plan”. Uw medewerkers kunnen daarbij een deel van hun loonpakket zelf à la carte invullen, een beetje zoals in een cafetaria (vandaar ook: cafetariaplan) en kiezen uit een menu met extralegale voordelen. Mobiliteit staat daarin vaak centraal.

Op twee wielen

Een van de meest gezonde en ecologische manieren om naar het werk te komen, blijft uiteraard de fiets.

  • U kunt als bedrijf bijvoorbeeld vrij eenvoudig een fiets als extralegaal voordeel aanbieden of uw personeel helpen bij het aankopen van een bedrijfsfiets.
  • Eventueel kunt u een groepsaankoop voor fietsen voor uw personeel organiseren. Op die manier kunnen de tweewielers met een mooie korting aangekocht worden. De financiële bonus zal natuurlijk wel samenhangen met de grootte van uw bedrijf: hoe meer mensen erop intekenen, hoe hoger de korting.
  • Een andere manier om het woon-werkverkeer financieel interessant te houden, is de elektrische fietslening van Beobank, met een aantrekkelijke rentevoet.
  • Bent u in een stad gevestigd? Dan is een abonnement op een dienst voor deelfietsen misschien een idee. Dit soort diensten schiet tegenwoordig als paddenstoelen uit de grond, de kans is groot dat er ook in uw buurt al een beschikbaar is.
  • Wie personeel met de fiets wil laten rijden, moet dit als bedrijf natuurlijk wel zo goed mogelijk faciliteren. Een ruimte om mensen te laten douchen en aan te kleden is zeker geen overbodige luxe, net als beveiligde fietsstallingen.

Telewerk

Als corona ons al iets heeft duidelijk gemaakt, is het wel dit: telewerken zal allicht nooit meer helemaal verdwijnen. Door uw personeel de kans te geven gedeeltelijk thuis te werken, besparen ze niet alleen een hoop tijd (pendeltijd én tijd in de file), maar ook geld. Vervoersonkosten kunnen immers stevig oplopen. In heel wat bedrijven zal het telewerken dan ook geformaliseerd worden in het postcoronatijdperk.

Die wetenschap laat zich dan weer uitstekend verenigen met de fiets of het openbaar vervoer als vervoermiddel voor de twee of drie dagen per week dat werknemers naar kantoor komen. De ideale combinatie!

Onder stroom

We stelden hierboven al heel wat tips voor om het (elektrisch) fietsen onder uw werknemers te promoten. Wilt u toch ook nog de auto achter de hand houden als vervoersmiddel, dan is misschien de tijd gekomen om elektrische wagens te overwegen. Het aanbod wordt met de dag groter en ook de prijzen dalen snel. De tijd dat elektrische auto’s enkel voor de hoogste kaderleden waren weggelegd, ligt achter ons.

De leaseprijs van dit soort auto’s is trouwens vaak voordeliger dan u misschien dacht en ze komen ook met interessante fiscale voordelen. Ook hier geldt echter dat u zult moeten faciliteren, bijvoorbeeld door te investeren in laadpalen op uw parkeerterrein.

Flexibiliteit boven

Laten we nog afsluiten met een goede raad. Het promoten van alternatieve vervoersmiddelen in een bedrijf mag geen ad hoc-politiek zijn, maar kadert het best in een gedegen en doordachte strategie. Een voorbeeld: bussen, trams en treinen rijden, in tegenstelling tot auto’s, niet wanneer het uw personeel best uitkomt, maar op vaste tijdstippen. En het kan gebeuren dat die tijdstippen niet perfect overeenstemmen met de klassieke nine-to-five-werkuren. Flexibele werkuren zijn daarom net zo goed onderdeel van een mobiliteitsplan als de fiets of het openbaar vervoer zelf.

Die flexibele of glijdende werkuren hebben trouwens evenzeer zin voor de mensen die nog altijd met de wagen naar het werk komen. Niet rijden in de spits is beter voor het milieu en voor de mentale gezondheid van uw werknemer.

 

LET OP, GELD LENEN KOST OOK GELD.

Lening op afbetaling, onder voorbehoud van aanvaarding van uw dossier.

Hoe kunnen we u helpen?