Voor een betere surfervaring, gelieve een andere compatibele browser te gebruiken zoals Firefox of Google Chrome

Bankieren op afstand: 10 veiligheidsreflexen

veiligheidsreflexen

Online shoppen, een rekening betalen of snel een vriend terugbetalen: bankieren op afstand is een onderdeel geworden van ons dagelijks leven. En dankzij deze 10 tips gaat u altijd veilig aan de slag!

1. Kies voor automatische updates en installeer antivirussoftware en een goede firewall op uw computer

Een belangrijke eerste stap is ervoor zorgen dat het toestel waarmee u bankiert op afstand veilig is. Daarom is het slim om ‘automatische updates’ aan te vinken in de instellingen van uw toestel. Die updates bevatten immers vaak verbeteringen voor een hogere veiligheid, en door ze automatisch te installeren, bent u steeds vanaf het begin optimaal beschermd.

Ook antivirussoftware en een firewall kunnen veel malware en phishing-pogingen herkennen en blokkeren. Installeer ook deze software-updates zodra ze beschikbaar zijn voor een optimale bescherming. Voorbeelden van goede antivirussoftware zijn Norton en McAfee. 

2. Vermijd online bankieren op een openbaar netwerk

Op veel plekken kan u gebruikmaken van een openbaar wifi-netwerk. Handig om uw social media even te checken, maar gebruik zulke openbare netwerken liever niet om te internetbankieren. Banktransacties doet u beter via een beveiligd privénetwerk.

3. Surf veilig en wees waakzaam voor onbetrouwbare sites

Online shoppen: iedereen doet het weleens. Supermakkelijk, snel en u hoeft er de zetel niet eens voor uit. Maar hoe onderscheidt u een webwinkel van een nepwinkel? Er zijn een aantal aandachtspunten waar u beter op let. Zo zijn sites die beginnen met https (in plaats van http) doorgaans veiliger. Daarnaast verschijnt er op veilige sites een hangslotje naast de link. Ook sites met (veel) taalfouten en zonder contactgegevens mag u terecht wantrouwen.

Verder is het slim om de reviews van een webshop te checken voor u er iets koopt. Twijfelt u? Controleer dan zeker ook wie de domeinnaam van de site heeft geregistreerd en wanneer. Dat kan bijvoorbeeld via sites als www.whois.com en www.dns.be.

Nog een laatste aandachtspunt: wees voorzichtig met advertenties via social media, online wedstrijden of gratis staaltjes waarbij u gevraagd wordt om een klein bedrag te betalen of uw bankgegevens te bevestigen. Ga steeds na wat de voorwaarden zijn en denk logisch na. Lijkt iets te mooi om waar te zijn? Dan is het dat meestal ook. De volledige checklist voor veilig online shoppen vindt u hier.

4. Geef uw geheime gegevens nooit zomaar door

Geef uw geheime code of wachtwoord nooit door via een link in een e-mail of sms, telefoon of social media. Onthoud dat Beobank uw gegevens ook nooit op die manier zal opvragen.

Ook ontvangen codes per sms houdt u maar beter voor uzelf. Beobank zal u hier nooit om vragen om zogezegd transacties te annuleren. Sms-codes van Beobank of Digipass-codes dienen enkel om in te loggen bij Beobank, online te betalen of een koppeling van een betaalmiddel aan uw elektronische portefeuille te bevestigen.

Fraudeurs doen zich vaak voor als helpdeskmedewerker (bv. bij Microsoft) of vragen via een pop-upbericht om telefonisch contact met hen op te nemen. Geef uw bankgegevens nooit in als u de controle van uw computer aan derden heeft gegeven.

Krijgt u een verzoek om een betaling te bevestigen via Beobank Mobile of itsme? Controleer steeds het bedrag en het type transactie voor u bevestigt. 

5. Wees voorzichtig wanneer u iets online verkoopt

Iedereen (ver)koopt weleens iets op tweedehandssites, maar helaas zijn zulke sites ook een gegeerd doelwit voor oplichters. Vraagt een koper u bijvoorbeeld om een bankverificatie? Dan mag u er zeker van zijn dat het om fraude gaat. De koper laat uitschijnen dat hij/zij twijfelt of u betrouwbaar bent en vraagt om uw rekening te verifiëren via een link. U wordt dan gevraagd om een betaling van € 0 of € 0,01 uit te voeren, maar in werkelijkheid gaat de oplichter zo aan de haal met uw bankgegevens en heeft hij/zij nu toegang tot uw rekening.

Stuurt de koper u een link om een account aan te maken bij een post- of betaalbedrijf zoals bpost of Payconiq? Ga hier nooit op in en surf steeds zelf naar de officiële site of app van het bedrijf. Meer tips om u te beschermen tegen phishing, vindt u hier.

6. Online betaald? Meld u altijd af

Deed u een verrichting via de Beobank-site of -app? Dan wordt u na enkele minuten inactiviteit ook automatisch afgemeld, maar nog beter is het om er een gewoonte van te maken meteen af te melden nadat u hebt betaald.

7. Gebruik een uniek wachtwoord om te internetbankieren

Uiteraard is het makkelijker om maar één wachtwoord te moeten onthouden voor uw mailbox, social media-accounts, webshops en ga zo maar door. Helaas is het zo natuurlijk ook veel makkelijker voor oplichters om uw wachtwoord te hacken. Gebruik daarom het liefst per account een ander wachtwoord, en zeker voor uw bankaccount waarmee u op afstand bankiert. Ontdek hier hoe u makkelijk een sterk wachtwoord creëert.

8. Check regelmatig uw rekeningen

Zo behoudt u de controle en merkt u het sneller op als er iets verdachts gebeurt. Merkt u een verdachte transactie op met uw kredietkaart? Meld dit dan altijd bij betaalpartner Worldline, want als het om fraude gaat, krijgt u het geld in veel gevallen terug.

9. Behoud de controle over uw toestellen

U wil natuurlijk voorkomen dat iedereen zomaar toegang krijgt tot de info op uw toestellen. Daarom is het slim om de functies ‘Automatisch vergrendelen’ en ‘Vind mijn telefoon’ te activeren op uw smartphone. Met die laatste functie kan u uw gsm zelfs vanop afstand vergrendelen en/of wissen. Zijn er toestellen die u niet meer gebruikt? Verwijder die dan uit uw lijst met opgeslagen toestellen via Beobank Online.

10. Twijfelt u? Breek de verrichting dan onmiddellijk af

Zit u op een webshop die u bij nader inzien toch niet helemaal vertrouwt of bent u het slachtoffer van online fraude? Breek uw transactie dan onmiddellijk af en bel Card Stop via 078 170 170.

Het is ook goed om te weten dat Card Stop geen sms-berichten verstuurt. Onze fraudepreventieafdeling kan u sms’en of mailen met de vraag om het nummer 02 727 86 68 te bellen, maar zij zullen enkel samen met u de meest recente verrichtingen controleren. Ze zullen u nooit vragen om uw Digipass, sms-codes of Beobank Mobile te gebruiken om frauduleuze transacties te annuleren.

Bankieren op afstand kan bij ons via Beobank Online, Beobank Mobile, Beobank SelfBanking en de elektronische handtekening. Meer info over onze diensten om zelf te bankieren vindt u hier

Phishing, smishing, social engineering, …

Lees alles over de meest voorkomende vormen van fraude

Meer info

Hoe kunnen we u helpen?