Durf jij je eerste werknemer aan? Absoluut!

Klaar voor je eerste aanwerving?

Klaar voor je eerste aanwerving?

Je bent ooit alleen begonnen en multitasking is jou op het lijf geschreven. Maar nu wordt het je toch wat te veel … Iemand aanwerven kan nodig zijn om verder te groeien.

Een eerste werknemer aanwerven kan je business een flinke boost geven. Dat blijkt in elk geval uit een enquête van sociaal secretariaat Partena: in het jaar na een eerste aanwerving stijgt de omzet van KMO’s gemiddeld met 44% en de winstmarge zelfs met 63%. Waarom zetten ondernemers dan niet eerder die stap? Uit schrik voor de financiële gevolgen, zegt 29% van de respondenten. 33% is bang voor alle administratieve verplichtingen, 32% denkt dat het moeilijk is om de ideale kandidaat te vinden en 12% verwacht dat het hele proces te veel tijd zal vragen. Dit zijn stuk voor stuk gegronde redenen, maar toch kan aanwerven de moeite waard zijn … Met voldoende voorbereiding!

Sta je financieel sterk genoeg?

Dat is de hamvraag … Maar dan moet je wel eerst weten hoeveel je eerste werknemer je gaat kosten. Zo’n berekening is niet eenvoudig, maar wel noodzakelijk. Als je de totale kosten kent, ga je na over hoeveel marge je op dit ogenblik beschikt en stel je een prognose op om een idee te krijgen van je financiële armslag na de aanwerving. Hou niet alleen rekening met het loon zelf, maar ook met het vakantiegeld en de eventuele extralegale voordelen (maaltijdcheques, ecocheques, groepsverzekering, bedrijfswagen, …). Het loon zelf vormt maar een stuk van je totale kosten als werkgever, want je moet ook de werkgeversbijdragen betalen (die in België een flinke hap uit je budget nemen). Hou zeker ook rekening met indirecte uitgaven, zoals de verplichte arbeidsongevallenverzekering. Je begint er dus beter niet aan zonder het advies van een expert.

De ideale kandidaat vinden … en houden!

Nog meer dan in een grote onderneming wordt elke foute aanwerving in een KMO afgestraft. Je hebt echt een oplossing op maat nodig, ook al kost dat meer tijd. Denk dus eerst na over wat je wil aanbieden: een geoptimaliseerd en “slim” verloningspakket, maar ook een aangename werkomgeving en waarden. Je “HR-structuur” moet meteen goed zitten, dan rendeert ze ook bij alle volgende aanwervingen. Besteed ook aandacht aan de functiebeschrijving. Ga uit van je reële behoeften: wat verwacht je van je werknemer en welke doelstellingen moet hij of zij bereiken? Onderschat het hele aanwervingsproces niet, van de advertentie tot de uiteindelijke keuze. Het traject is soms uitputtend. En dan is het tijd om de arbeidsovereenkomst op te stellen.

Wat moet je administratief in orde brengen?

Heb je de witte raaf gevonden? Dan moet je nog enkele formaliteiten vervullen vóór je jezelf werkgever mag noemen. Je laten helpen door een sociaal secretariaat kan zeker geen kwaad … Schrijf je eerst in bij de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (want daar moet je je bijdragen betalen en je Dimona-aangiften indienen). Sluit je nieuwe werknemer ook aan bij een kinderbijslagfonds. Denk eraan dat elke werkgever over een interne dienst voor preventie en bescherming moet beschikken. Maar er is ook goed nieuws: de overheid voorziet in diverse loonlastenverlagingen, bijvoorbeeld een vrijstelling van werkgeversbijdragen voor een eerste werknemer … die geldt tot 31 december 2020.

Samengevat

  • Aanwerven om te blijven groeien!

  • Hoeveel kost een eerste werknemer?

  • Vind de perfecte kandidaat …

  • De administratieve stappen om de hele operatie af te ronden

     

Hoe kunnen we u helpen?