Een nieuw professioneel voertuig zonder uw cashflow geweld aan te doen!
Kiest u ervoor om uw bedrijfs- of personenwagen te huren? Wat is in uw geval dan het beste: met of...
Omzet en winst zijn twee begrippen die helemaal niets zeggen over het beschikbare geld dat op je rekening staat. Hoe weet je dan of je aan je fiscale verplichtingen kan voldoen, je medewerkers betalen en je business laten floreren? Daarvoor moet je naar je cashflow kijken. Hoe verloopt dat in de praktijk? Stel dat je pas een zeer winstgevend contract hebt afgesloten met een klant. Je levert de bestelling in september en oktober, maar je klant zal je pas eind december betalen. Maar ook tussen oktober en eind december moet je bedrijf blijven draaien … Terwijl je wacht op die verse “cash”, moet je zelf je leveranciers en al je andere uitgaven betalen. Hou je dat vol tot eind december (of langer als je klant nog wat treuzelt …)?
Het tijdsverloop tussen de betaling van wat anderen jou verschuldigd zijn en wat jij zelf aan anderen moet betalen, kan je in de problemen brengen. Een goed cashflowbeheer vereist daarom heel wat evenwichtskunsten. De betalingstermijnen spelen een hoofdrol: als je je klanten veel ruimte laat om te betalen, riskeer je lang op je geld te moeten wachten. Maar sommige van jouw leveranciers zijn misschien niet zo geduldig. Denk aan de fiscus en de btw-administratie. De druk op je cashflow neemt toe … en wordt uiteindelijk te groot, wanneer je moeilijkheden ondervindt om je facturen te betalen. Om te vermijden dat je bankrekeningen in het rood duiken, moet je de betalingstermijnen hanteren als cashflow-instrument.
De Belgische wet voorziet in een betalingstermijn van 30 kalenderdagen, te rekenen vanaf de ontvangst van de factuur, de goederen of de prestatie. Zakenpartners mogen die termijn rekken tot 60 dagen (of langer in bepaalde sectoren of specifieke situaties). En in de praktijk? Volgens een recente studie zit België met een gemiddelde termijn van 59 dagen ergens in het midden van het wereldpeloton. Er is vooruitgang merkbaar (want in 2010 bedroeg de gemiddelde termijn nog 65 dagen), hoewel 25% van de bedrijven nog altijd kampt met langere termijnen, tot 75 dagen. In sommige sectoren gaat het zelfs om meer dan 100 dagen. En de overheden vervallen opnieuw in hun (slechte) oude gewoonte om pas laat te betalen!
Vergeet niet dat over alles valt te onderhandelen. Je beschikt over een aantal middelen (disconto, voorschot enz.) om van je klanten kortere betalingstermijnen te verkrijgen. Je cashflow zal je dankbaar zijn. En je leveranciers? Dat ligt misschien wat delicater, maar met een diplomatische aanpak kan het lukken. Ga met hen rond de tafel zitten en hou enkele argumenten achter de hand: je bent bereid om meer bij hen te bestellen, om een verbintenis op langere termijn aan te gaan enz. Trouwens, de betalingstermijnen hangen voor een stuk ook van jou af: factureer snel en correct, verbeter je verkoopvoorwaarden, leg “slechte betalers” het vuur aan de schenen, pas boeteclausules toe, voer een grondige screening van nieuwe klanten uit. Verlies ten slotte je cashflowplan niet uit het oog.
Is mijn cashflow gezond?
Word een volleerde evenwichtskuntenaar …
Wat zegt de wet over betalingstermijnen?
Maatregelen nemen levert resultaat op
Deze publicatie bevat algemene informatie en vormt geen persoonlijk advies. Deze informatie kan veranderen of onderworpen zijn aan specifieke regels of interpretaties, afhankelijk van de situatie. Beobank is niet verantwoordelijk voor de juistheid, de volledigheid en de bijgewerkte versie van de informatie uit de genoemde bronnen.