Voor een betere surfervaring, gelieve een andere compatibele browser te gebruiken zoals Firefox of Google Chrome

"Elke actie die de lokale handel ondersteunt, is welkom"

Hoe hebben lokale handelaars de coronacrisis beleefd?

Peter Smekens, klant bij Beobank, baat in Sint-Genesius-Rode de krantenwinkel Ypsi uit. Met zijn deelname aan de campagne #IkShopInMijnBuurt richt hij zich opnieuw tot klanten die tijdens de coronacrisis voor een eerste aankoop langskwamen.

Ypsi is gevestigd in het centrum van de gemeente Sint-Genesius-Rode. Uitbater Peter Smekens verkoopt er niet alleen de klassieke persartikelen, producten van de Nationale Loterij en rookwaren en snoep, maar ook een gamma creatief speelgoed voor kinderen tot 10 jaar en bordspellen voor de hele familie. Het speelgoed en de bordspellen brengt de uitbater eveneens via een webwinkel aan de man. "In dat alles kruipt heel veel tijd. We weten inderdaad wat te doen", zegt Smekens.

Welke balans maakt u op van de crisis?

"In het begin had ik echt schrik. We kwamen net uit een periode van twee jaar wegenwerken voor de deur en er diende zich al een nieuwe tegenvaller aan. Maar gelukkig moesten we maar één zaterdag sluiten. Nadien vielen we onder de regeling van de essentiële winkels en mochten we weer openen."

"Uiteindelijk is de crisis voor ons nog meegevallen. Vele gezinnen zaten plots met kinderen thuis en moesten die entertainen. Bovendien waren grote ketens als Dreamland verplicht dicht. Bij ons konden ze wel terecht voor speelgoed en spelletjes. We kregen zo heel wat nieuwe klanten over de vloer.  Ook hebben we heel wat aan huis geleverd in Sint-Genesius-Rode en Alsemberg."

Hoe ziet u de algemene herneming van de handel?

"De consument valt vrij vlug opnieuw in zijn oude gewoonten nu de toestand stilaan weer normaal wordt, ondanks zijn goede voornemen om de lokale handel te steunen. Toch hopen we dat de mensen die tijdens de coronacrisis met ons aanbod kennis hebben gemaakt nog wel eens terugkomen als ze overwegen om een nieuw speelgoed of een bordspel te kopen."

Komen de klanten al terug?

"Wij waren een essentiële winkel. Dus moesten we – op die eerste zaterdag na – niet sluiten. We konden onze klanten blijven ontvangen en bedienen."

"Ik zit nu terug op het schema van voor de crisis. Dat betekent dat ik nu vooral vaste klanten bedien die ik voor de coronacrisis al had."

Is in die omstandigheden een actie als #IkShopInMijnBuurt van Beobank nuttig?

"Zeker. Elke actie die de lokale handel ondersteunt, is welkom. Ik ben klant bij meerdere financiële instellingen, maar Beobank is toch de bank die de zelfstandige het meest steunt en hulp biedt waar dat mogelijk is."

Hoe neemt u concreet deel aan de actie?

"Ik heb nog altijd de raamaffiche hangen. De komende weken plan ik via gesponsorde berichten op sociale media een actie met kortingen, gericht op consumenten in Sint-Genesius-Rode en Alsemberg. Zo probeer ik weer contact te leggen met mensen die tijdens de coronacrisis bij ons voor een eerste aankoop langskwamen."

Maak een afspraak

Een Beobank Pro-adviseur zal u met plezier helpen

Laten we praten!

Hoe kunnen we u helpen?