Er is maar één geldige reden om uw bedrijf over te dragen: de uwe!

Breng de sterke en zwakke punten van het bedrijf in kaart

Breng de sterke en zwakke punten van het bedrijf in kaart

Een ondernemer kan tal van redenen hebben om zijn bedrijf over te dragen. Pensionering bijvoorbeeld, of consolidatie van de activiteitensector. Wat de reden ook is, het is belangrijk de juiste diagnostiek te stellen en u goed voor te bereiden.

Ruim een derde van de Belgische ondernemingen staat onder leiding van een persoon van ouder dan 50 jaar, zo blijkt uit meerdere studies van de UCM en UNIZO. Uit enkele van die studies komt ook naar voren dat jaarlijks een aanzienlijk aantal bedrijven wordt opgedoekt omdat er geen overnemer te vinden is. In de komende 10 jaar zullen er ruim 300.000 ondernemingen van eigenaar moeten veranderen. Een bedrijf overdragen is dus zowel op persoonlijk als op economisch vlak een hele uitdaging. Des te meer omdat de snelle ontwikkelingen in de samenleving ook steeds meer andere ondernemers ertoe brengen hun bedrijf te verkopen.

Redenen om uw bedrijf over te dragen

Wie zijn bedrijf overdraagt, moet zichzelf de vraag stellen "waarom". De enige geldige reden om uw bedrijf over te doen, is immers uw eigen reden.

Volgens cijfers van de BECI, de Brusselse Kamer van Koophandel, is pensionering in 29% van de gevallen de reden om het bedrijf over te dragen. Gezondheidsproblemen (14%), economische redenen (11%) en gebrek aan een opvolger (12%) zijn andere veel genoemde redenen.

Ook negatieve marktvooruitzichten (9%) kunnen een reden vormen om een bedrijf over te dragen. In veel sectoren is bijvoorbeeld een consolidatietrend vast te stellen, waaronder sectoren waarin traditioneel veel kmo's actief zijn, zoals de autodistributie. Veel dealers moeten kiezen tussen twee opties: concurrenten overnemen of hun eigen bedrijf verkopen. Dit hangt samen met de aanzienlijke investeringen, de technologische evolutie, de noodzaak om met meerdere merken te werken en de concentratie binnen het autosegment. Onder de economische redenen om een bedrijf over te doen, noemen we niet in de laatste plaats ook de opkomst van disruptieve spelers in steeds meer domeinen. Denk maar aan de ontwikkeling van low cost-sportzalen.

Sterke en zwakke punten

Is de diagnose eenmaal gesteld, dan gaat het langdurige overdrachtsproces van start. Dit duurt meestal zo'n 4 tot 5 jaar. Tijdens de eerste oriëntatiefase is het "van vitaal belang om de sterke en zwakke punten van uw bedrijf in kaart te brengen en een overdrachtsplan op te stellen", aldus Sowaccess, de Waalse maatschappij voor bedrijfsovernames en -overdrachten. "Dit overdrachtsplan moet u in staat stellen precies te bepalen wat u te koop aanbiedt en in welke richting u naar een overnemer gaat zoeken." Daarnaast is dit een gelegenheid om u voor te bereiden op het feit dat u de leiding overdraagt en om over uw toekomst na te denken. De tijd na de overdracht moet van tevoren worden ingevuld, zo weten de professionals in deze sector.

Samengevat

  • Stel uzelf de vraag "waarom"
  • Breng de sterke en zwakke punten van het bedrijf in kaart
  • Bereid u erop voor om de leiding over te geven
  • Denk na over uw toekomst