Voor een betere surfervaring, gelieve een andere compatibele browser te gebruiken zoals Firefox of Google Chrome

6 lessen uit de coronacrisis voor uw financieel beheer

Veerkrachtiger door beter bedrijfsbeheer

Wie zou het nu nog wagen om een bedrijf te runnen “alsof er niets gebeurd is”? Managers die lessen trekken uit de crisis kunnen de nieuwe economische realiteit beter aan.

Ook u hebt waarschijnlijk de rechtstreekse en onrechtstreekse gevolgen van de wereldwijde crisis gevoeld. Moest u alle activiteiten stilleggen? Of integendeel alle zeilen bijzetten? Hoe dan ook, dit is een scharniermoment. Niets blijft zoals het was. De hamvraag luidt: ondergaat u de evolutie of neemt u zelf het voortouw?

Nieuwe spelregels?

Eerst observeren, dan pas handelen. Wat zijn de trends in deze wereld in volle verandering?

  • De wereldwijde bevoorradingsketens blijken heel kwetsbaar.
  • Er komt meer aandacht voor herlokalisatie.
  • De nieuwe generatie is vooral op zoek naar zinvol werk.
  • Consumenten kiezen steeds meer voor maatschappelijk verantwoorde en duurzame producten.
  • Digitale tools zijn nu onmisbaar.

Deze trends vertellen ondernemers welke essentiële competenties ze moeten ontwikkelen: het vermogen om je voortdurend aan te passen, creativiteit, veerkracht en het talent om samen te werken. Hoe helpen deze vier basisvaardigheden u concreet om uw bedrijf beter te managen?
 

  1. Cash is belangrijk

“Je ziet pas wie er naakt zwemt als het eb wordt.” Als de crisis ons één ding geleerd heeft, dan is het dat liquiditeitsproblemen een bedrijf snel fataal worden in woelige tijden. Uw cashflow niet optimaliseren is als geblinddoekt een auto besturen. Daarom: gebruik de juiste instrumenten, factureer efficiënt, test de betrouwbaarheid van uw klanten, neem uw voorzorgen, financier wat u nodig hebt, enz.

  1.  Zoek het evenwicht in uw voorraad

Zoek de gouden middenweg tussen aankopen in grote hoeveelheden om de prijzen te drukken en werken op een just-in-time basis. Voorraadbeheer vereist meer dan ooit nauwkeurigheid en creativiteit om uw continuïteit te verzekeren zonder uw wendbaarheid in het gedrang te brengen.

  1.  Let op de kosten

Dit is het moment om uw bedrijfsvoering te rationaliseren. Open de jacht op onnodige uitgaven, hou de return-on-investment van bepaalde posten in het oog, weeg de voor- en nadelen van elke aankoop af, enz.

  1.  Diversifieer uw inkomsten

Boekt u bijna al uw omzet bij slechts enkele klanten? U hebt er nochtans alle belang bij om uw inkomsten te diversifiëren, zodat u sterker staat (bijvoorbeeld als een grote klant plots wegvalt). Hoe u dat doet? Door te prospecteren, in te zetten op e-commerce, u internationaal te ontwikkelen, enz.

  1. Laat uw businessmodel evolueren

Misschien kruipt u uit een diep dal omhoog en is uw businessmodel aan een grondige herziening toe. Ook dat is een les uit deze crisis: nooit op uw lauweren rusten en uw processen en activiteiten altijd kritisch tegen het licht houden.

  1. Zoek naar oplossingen

Als uw zaak vierkant draait, zijn forse maatregelen op hun plaats. Laat nooit de moed zakken en aarzel niet om advies in te winnen. Misschien komt u in aanmerking voor allerlei steunmaatregelen of kunt u financiering aanvragen voor een radicale heroriëntering. Hou in elk geval nauw contact met uw partners.

Nog een laatste tip: uw bank is uw onmisbare partner en bondgenoot om uw bedrijf efficiënt te managen, ook in moeilijke tijden. De PRO-adviseurs van Beobank zijn vlot bereikbaar. Zij luisteren aandachtig naar uw verhaal, ondersteunen u en bieden u gepersonaliseerde oplossingen. Maak gebruik van de steun van uw adviseur en bouw samen met hem of haar aan het succes van uw KMO.

Professioneel advies nodig?

Lees meer en maak een afspraak

Hoe kunnen we u helpen?