Een koopje vóór het Autosalon?

beobank

beobank

De “Salonvoorwaarden” waar de dealers in januari en februari mee uitpakken, zijn voor velen het signaal om een nieuwe auto tegen de beste prijs te kopen. Maar tijdens het Autosalon 2013 hield de start-up Clickyourcar (het huidige Gocar.be), de enige Belgische tussenpersoon die nieuwe auto’s via het internet verkoopt, een enquête die precies het tegenovergestelde resultaat opleverde. De studie keek naar voertuigen van merken waarmee het bedrijf regelmatig zaken deed en die tot de meest verkochte in België behoren. De enquête vergeleek de verkoopprijzen van de laatste drie maanden.

 

Resultaat: voor veel modellen lagen de prijzen in januari hoger, ondanks de kortingen. ”De constructeurs profiteren van de opwinding in de periode van het Autosalon om de kopers te overspoelen met kortingen die niet altijd even interessant zijn. De Belgen hebben meestal een heel ander idee van de maand waarin traditioneel de meeste auto’s verkocht worden”, zo luidde het besluit van de baas van Clickyourcar. Het komt vaak voor dat net dan de catalogusprijs hoger ligt en de kortingen kleiner zijn dan het jaar voordien.

 

Waar dient u op te letten om een koopje te doen?

 

Eerste mogelijkheid: mik op auto’s die in voorraad zijn bij de dealers.

Volgens het consumentenprogramma  “On n’est pas des Pigeons” van de RTBF willen de meeste dealers absoluut van hun voorraden afgeraken vóór het einde van het jaar, zodat ze weer ruimte hebben voor de nieuwe modellen. Ze zijn dus vaak bereid om grote kortingen te geven. En er is nog een voordeel: u hoeft niet lang te wachten. Maar daar staat natuurlijk tegenover dat u genoegen moet nemen met de beschikbare modellen, kleuren en opties.

 

Tweede mogelijkheid: speel de concurrenten tegen elkaar uit.

Wij bedoelen niet alleen de concurrentie tussen de merken, maar ook tussen dealers van een bepaald merk. Volgens de website guidepratique.fr kennen veel constructeurs aan het einde van het jaar premies toe aan dealers die hun verkoopdoelstellingen halen. Als een dealer daar net niet in slaagt, is hij sneller bereid om zijn winstmarge te verkleinen. Een kwestie van uitkijken en vergelijken, dus.

 

Derde mogelijkheid: kies het juiste model.

Er woedt een echte prijzenoorlog in de autosector en de merken hanteren het hele jaar kortingen als commercieel wapen. U betaalt nooit de catalogusprijs en de kortingen schommelen tussen 5 en 20%, afhankelijk van het model. Hoe recenter en exclusiever het model is, hoe lager de korting. En aangezien de commerciële marge op luxeauto’s groter is, vallen daar ook grotere kortingen te rapen.

 

Vierde mogelijkheid: mik op de … opties.

De dealers verdienen vaak meer aan de opties en ze kunnen daarop dus ook een grotere korting verlenen. Of u zelfs een optie cadeau doen.

 

Conclusie: Er gaat nog altijd niets boven het Autosalon om modellen te vergelijken of het nieuwste model van het jaar te kopen. Maar als u weet wat u wilt en u niet noodzakelijk in het meest recente model hoeft rond te rijden, dan kan het interessant zijn om uw auto tegen het einde van het jaar te kopen.