Voor een betere surfervaring, gelieve een andere compatibele browser te gebruiken zoals Firefox of Google Chrome

De zelfrijdende auto komt er bijna aan

beobank

Alle specialisten zijn het er over eens: in de nabije toekomst zullen onze auto’s zelf rijden en hoeft u niet meer te sturen. Hoe lang gaat het nog duren vooraleer dit soort wagens beschikbaar wordt? Welke systemen zijn er nu al? En hoe duur zijn deze?

Stel u even voor: u stapt in uw wagen, tikt de bestemming in op de GPS en uw auto zoeft volledig zelfstandig naar zijn reisdoel. Rijden, inhalen, stoppen voor het rode licht, parkeren…het gaat allemaal vanzelf. U zit op uw gemak en komt even later op uw bestemming aan. Klinkt als science fiction? Dat is het nochtans niet. Over hoelang het nog zal duren eer dit werkelijkheid wordt, lopen de schattingen uiteen. Maar de meeste experts verwachten dat dit scenario over ten hoogste 10 tot 15 jaar realiteit zal zijn. Er moeten immers nog wel wat technische en juridische hindernissen genomen worden vooraleer volledig autonoom rijdende auto’s op onze wegen zullen verschijnen.

Automatische piloot

In tussentijd sleutelen heel wat autoconstructeurs al aan systemen die het concept van de zelfrijdende auto steeds dichter benaderen. Zeker in het hogere segment worden de modellen nu al uitgerust met een batterij aan camera’s, sensoren en radarsystemen waardoor ze onder bepaalde omstandigheden autonoom beslissingen kunnen nemen, zonder dat de chauffeur iets hoeft te doen.

Het verst daarin gaat waarschijnlijk wel de Amerikaanse fabrikant Tesla, met zijn Autopilot-systeem. Het houdt de wagen zelfstandig in het juiste baanvak en past de snelheid aan aan het verkeer. Bovendien is hij ook in staat om zelf van baanvak te veranderen, door de richtingwijzer aan te zetten. Opmerkelijk wel: de chauffeur moet, om legale redenen, toch nog altijd zijn handen aan het stuur houden, anders schakelt het systeem zichzelf uit.

Radarsysteem

Dit soort technologie wordt door de constructeurs meestal eerst op de topmodellen aangeboden en sijpelt daarna door tot de wat gunstiger geprijsde auto’s. Een van de systemen die u tegenwoordig ook al op wagens uit de midden- en compactklasse terugvindt, is de adaptieve cruise control. Hierbij wordt de snelheidsregelaar gecombineerd met een radarsysteem: als u te dicht op een voorligger nadert, zal uw auto vanzelf afremmen en afstand houden. Bij enkele merken is dit al zo gesofisticeerd dat de auto in een file volledig zelf kan rijden. Wanneer uw voorliggers vertragen, vertraagt uw auto ook, zelfs tot stilstand. Als ze weer optrekken, zal uw wagen netjes mee optrekken. Tot nog toe werkt dit systeem wel enkel op de autosnelweg. Op de gewone wegen zijn er immers te veel onverwachte parameters (tegenliggers, rode lichten, kruispunten,…) waar de boordcomputers nog geen raad mee weten.

Progressieve prijzen

Wenst u graag dit soort uitrusting in uw volgende wagen? Weet alvast dat de prijs van deze systemen progressief is: hoe meer mogelijkheden ze bieden, hoe duurder ze zijn. De Tesla Autopilot bijvoorbeeld is een optie van 2.800 euro. De “gewone” adaptieve cruise controle kunt u meestal al voor minder dan 1.000 euro toevoegen, ook op kleinere wagens. Het systeem dat automatisch rijdt in de file, kost meer, al wordt dat vaak in een pakket aangeboden met nog andere veiligheidssnufjes, zoals dode hoek-assistentie of systemen die u waarschuwen als u van uw baanvak afwijkt.

Beobank heeft een praktische simulatietool die u toelaat te berekenen hoeveel een autolening u kost. Klik hier.

 

Hoe kunnen we u helpen?