Je digitale gezondheid een boost geven? Zo doe je dat

1 op de 5 Belgen maakt geen back-up van belangrijke bestanden

1 op de 5 Belgen maakt geen back-up van belangrijke bestanden

De nieuwste campagne van de Cyber Security Coalition en het Centrum voor Cybersecurity België zet helemaal in op onze digitale gezondheid. Van virusscans tot regelmatige updates: wij vertellen hoe je dat digitale immuunsysteem een virtuele boost geeft.

Waarom hebben de Belgen een campagne rond hun digitale gezondheid nodig? Wel, uit hun onderzoek blijkt dat een kwart van de Belgen nooit werk van zijn updates maakt en 1 op de 5 geen back-up van zijn belangrijke bestanden maakt. Nochtans kan je je erg eenvoudig wapenen tegen virussen en online fraude om veilig aan het werk te gaan. Heb je nog een lange weg af te leggen? Doe de test en ontdek hoe het met jouw digitale gezondheid gesteld is.

Is er nog wat werk aan de winkel? Geen probleem, want we praten je in 5 stappen bij richting een veilige virtuele omgeving voor jou en je gezin:

1. Maak back-ups

Een back-up is een reservekopie van belangrijke bestanden op je computer, laptop, tablet en smartphone. Deze kopie kan je ofwel op een externe harde schijf maken die je eenvoudig aan je apparaat kan koppelen, ofwel kan je met een ‘cloud’ werken. Die laatste kan alle bestanden en foto’s op een virtuele plek bewaren. Je kan er zelfs voor kiezen dat dit automatisch gebeurt zodat je hier zelf niet meer aan hoeft te denken. Maak je back-ups op externe harde schijven, dan doe je dit best tweewekelijks of maandelijks. Zo voorkom je alles kwijt te raken wegens een virus, verlies van je toestel of andere technische problemen.
Hulp nodig? Bekijk zeker en vast deze video.

2. Stel updates niet uit

Daarnaast is het essentieel om de software die op je toestellen draait, regelmatig van een update te voorzien. Meestal geeft je toestel zelf aan wanneer het tijd is om zijn software op te frissen. Onze gouden tip: stel dit niet uit en doe dit meteen op het moment dat je toestel dat vraagt. Komt het echt ongelegen, dan kies je voor de optie om de update ’s nachts te installeren zodat je er geen last van hebt.

3. Verander je wachtwoord

Toegegeven, het is inderdaad makkelijk om eenzelfde wachtwoord en gebruikersnaam voor al je accounts te gebruiken. Maar dit is een van de grootste fouten die je kan maken om je bank- en persoonsgegevens te beveiligen. Kies daarom voor verschillende wachtwoorden die je best ook driemaandelijks van een update voorziet.

4. Kies voor solide virusbeschermers

Koop je een nieuw toestel, dan kies je best voor een bekende antivirussoftware die het moeilijk maakt voor virussen om zich in je software te nestelen. Als je opsomt wat je allemaal kan verliezen door een simpel computervirus, is de aankoopprijs van zulke software een meer dan slimme investering.

5. Voorkom phishing

Tijdens de eerste helft van 2018 vonden maar liefst 2.650 fraudegevallen via internetbankieren plaats. De meest gebruikte manier om aan iemands bankgegevens te geraken is phishing. Maar wat houdt die term precies in? Wel, dit is een vorm van fraude waarbij een oplichter aan gevoelige informatie probeert te geraken. Denk dan aan je gebruikersnaam, wachtwoord, kredietkaartnummer of pincode van je bankkaart. Hoe ze dat doen, varieert enorm. Sommige mensen worden opgebeld door hun zogezegde energieleverancier; er wordt hen gevraagd om hun bankgegevens door te spelen – zo ook de veiligheidscode van hun kredietkaart - of er wordt een terugbetaling beloofd.

Waar zulke fraudeurs vroeger erg doorzichtig waren, beginnen ze meer en meer aan geloofwaardigheid te winnen. De bellers of afzenders van e-mails gebruiken heldere en persoonlijke taal en spreken je vaak zelfs bij je voor- en familienaam aan. Ze versturen misleidende e-mails met het logo en de opmaak van het bedrijf waar je misschien al klant bent en vragen je om je gegevens door te spelen. Klik je door naar de website, dan kom je vaak in een nagebouwde omgeving terecht die als enige doel heeft je gegevens te bemachtigen. De telefoontjes zijn vaak afkomstig van een geheim nummer en wanneer je niet antwoordt, krijg je vaak een sms-bericht met de vraag of je terug wilt bellen of om op een link te klikken. Ga je hierop in, dan kan het gebeuren dat je vroeg of laat heel wat geld verliest.

Online fraude voorkomen kan je herleiden tot enkele heldere basisregels. Wij zetten ze voor jou op een rijtje:

•Krijg je een verdachte e-mail of telefoontje, beantwoord dit dan niet.
•Open je het toch, klik dan niet door naar de website, vul geen gegevens in en open geen bijlages.
•Wil je de mails niet meer krijgen, stel dan in je mailbox in dat dit bericht ‘spam’ is. Probeer je zeker niet uit te schrijven via een doorklik binnen de frauduleuze e-mail.
•Krijg je een verdacht telefoontje, beëindig het gesprek dan zo snel mogelijk en volg geen instructies van de beller.
•Geef in geen enkel geval persoonlijke gegevens door.
•Krijg je een vreemd sms’je, blokkeer het nummer dan zo snel mogelijk en antwoord in geen geval.
•Meld het bij Meldpunt België
•In geval van financieel verlies kan je klacht indienen bij de politie.


Krijg je vreemde e-mails of telefoontjes van mensen die zich uitgeven als werknemers van je bank, neem dan meteen contact op met je Beobank agentschap of stuur de verdachte e-mail door naar phishing@beobank.be.