Wat staat je te wachten bij de autokeuring?

Nuttiger en minder omslachtig dan je denkt

De autokeuring: dit staat je te wachten

De autokeuring: dit staat je te wachten

De periodieke technische keuring zorgt bij heel wat automobilisten voor klamme handen. Toch is er geen ontkomen aan, want rijden zonder een geldig keuringsbewijs is niet alleen verboden, het kan voor heel wat problemen zorgen wanneer er iets fout gaat. Nochtans is de autokeuring niets onoverkomelijks, als je weet wat je te wachten staat.

In België legt de overheid een periodieke technische keuring op voor elk voertuig dat ingeschreven staat voor gebruik op de openbare weg. Daarmee wil de wetgever de verkeersveiligheid garanderen, toezien op de milieunormen en een betere bescherming bieden aan de consument. De keuring gebeurt immers door een onafhankelijke keuringsstation, zonder commercieel oogmerk.

Voor wie?

Elke nieuwe wagen wordt geleverd met een geldig keuringsbewijs, waarop een uiterste geldigheidsdatum staat. Voor die datum moet het voertuig bij een erkend keuringsstation worden voorgereden. Voor personenwagens is dat ten laatste op de datum waarop de wagen vier jaar wordt. Hiervoor ontvang je een uitnodiging in de brievenbus.

Ook na een ongeval en bepaalde verbouwingen, zoals de montage van een trekhaak, LPG of CNG-tank, moet het voertuig worden voorgereden voor een niet-periodieke keuring. Pas daarna mag je er weer de baan mee op. En ook voor tweedehandsverkoop is een keuring verplicht, met het oog op de Car Pass – een document waarin de kilometerstand en levensloop van elke wagen bewaard wordt.

Wat wordt er nagekeken?

Bij de periodieke keuring wordt er gelet op de algemene staat van het voertuig, en meer specifiek op kenmerken die een impact kunnen hebben op de veiligheid. Denk daarbij aan gebreken die de zichtbaarheid in het gedrang kunnen brengen (zoals stickers of een barst in de voorruit) of ten koste gaan van de veiligheid (zoals versleten banden of remmen).

In de eerste plaats wordt er een controle gedaan van de richtingaanwijzers, de lichten en grootlichten, en de afstelling ervan. Daarnaast wordt er ook een emissietest verricht, waarbij de uitstoot van de wagen wordt getoetst aan de wettelijk vastgelegde normen. Ook een test van de ophanging en een inspectie van de onderkant van de wagen staan verder nog op het programma.

Wat zijn de gevolgen?

Voldoet je wagen over de hele lijn, dan krijg je een nieuwe groene kaart. Die is typisch geldig voor een jaar, al zijn er uitzonderingen waarbij een langere termijn kan worden toegekend. Worden er specifieke aandachtspunten vastgesteld of kleine gebreken die op termijn hersteld moeten worden, dan krijg je na de keuring een groene kaart met opmerkingen.

Een groene kaart met beperkte geldigheid is een andere mogelijkheid, wanneer er gebreken worden vastgesteld die tot een herkeuring leiden (binnen de 3 maanden). Is er iets grondig mis, dan krijgt een wagen een rode kaart. In dat laatste geval krijgt de eigenaar ofwel 14 dagen de tijd om grondige herstellingen uit te (laten) voeren, ofwel wordt het voertuig meteen definitief uit het verkeer genomen.

Tips voor een probleemloze autokeuring

De technische keuring leuker maken kunnen we niet, maar wanneer je er goed voorbereid naartoe gaat hoeft ze geen onoverkomelijke uitstap te zijn. Met deze tips haal je die felbegeerde groene kaart probleemloos binnen: 

  1. Hou je wagen in goede staat en laat grote gebreken tijdig aanpakken. Zo voorkom je noodherstellingen wanneer je jaarlijkse uitnodiging in de brievenbus valt.
  2. Maak ruim vooraf een afspraak online zodat je niet hoeft aan te schuiven. Je mag dit doen bij het keuringsstation van je keuze.
  3. Zorg ervoor dat alle documenten die je nodig hebt, klaarliggen in je wagen: het kentekenbewijs, gelijkvormigheidsattest, het laatste keuringsbewijs en het groene verzekeringsbewijs. Eventuele andere attesten (LPG, CNG, verlaging van de auto, tuning, enzovoort) hou je ook bij de hand.
  4. Ga enkele dagen voor de keuring nog eens na of alles werkt, of laat dit vooraf nakijken bij de garage. Het is al te gek om voor een kapotte koplamp, banden die niet op de juiste druk staan of een ander makkelijk te verhelpen probleem opmerkingen te krijgen.
  5. Tegenwoordig nemen de technici in de keuringsstations dit haast altijd van je over, maar ga voor je bezoek toch nog even na of je alle bedieningsinstrumenten probleemloos terugvindt. We denken dan vooral aan de mist- en grootlichten.
  6. Meld je steeds aan met een warm gereden motor, ook al is het keuringsstation vlak om de hoek. Vooraf een rit van een kleine 10 kilometer volstaat hiervoor.

 

Op zoek naar een nieuwe auto? Simuleer hier uw autolening.