Voor een betere surfervaring, gelieve een andere compatibele browser te gebruiken zoals Firefox of Google Chrome

Vlucht vertraagd of geannuleerd? Hier heb je recht op

Lees waar je recht op hebt

Binnen Europa geniet je van heel wat rechten als vliegtuigpassagier. Wie voldoet aan een aantal voorwaarden, kan via verschillende wegen een vergoeding eisen. Maar wat moet je doen als er zoiets buiten de grenzen van de EU gebeurt en bij wie klop je het best aan? Wij zochten het voor je uit.

Het komt vaker voor dan we willen: beelden op televisie waarop duizenden gestrande reizigers vastzitten in een of andere luchthaven. Zulke situaties kunnen tal van oorzaken hebben: stakingen, drukte in het luchtruim, zoekgeraakte koffers of passagiers, problemen met het vliegtuig of politieke onrust… Gelukkig heb je als passagier in Europa recht op vergoeding en verzorging als je vlucht is geannuleerd of erg is vertraagd.

Zo kan je bij een annulering of vertraging bij de luchtvaartmaatschappij een claim indienen voor een financiële vergoeding. Enige voorwaarde: de maatschappij zelf moet verwijtbaar zijn. Bij geval van overmacht zoals oorlog, stakingen van derden, uitzonderlijke sneeuw, dichte mist, een orkaan of vulkaanuitbarsting, heb je geen recht op financiële tegemoetkoming. Bij een technisch mankement of personeelsproblemen bij de luchtvaartmaatschappij zelf, heb je dan wel weer recht op een vergoeding.

Verzorging bij vertraging

Bij een langdurige vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je verzorging aan te bieden zoals eten en drinken, twee gratis telefoongesprekken of de mogelijkheid om gratis te surfen op het internet. Als je door vertraging gedwongen bent te overnachten, heb je recht op een gratis hotelovernachting en vervoer van de luchthaven naar het hotel en terug. In volgende gevallen heb je recht op die verzorging:

  • Bij een vlucht tot en met 1.500 kilometer: bij een vertraging van 2 uur of langer 
  • Bij een vlucht binnen de EU langer dan 1.500 kilometer en voor alle andere vluchten tussen de 1.500 en 3.500 kilometer: bij een vertraging van 3 uur of langer
  • Bij een vlucht langer dan 3.500 kilometer, zowel naar een bestemming binnen de EU als daarbuiten: bij een vertraging van 4 uur of langer

Loopt je vlucht langer dan 5 uur uit, dan mag je beslissen om niet meer te vertrekken. De luchtvaartmaatschappij moet je dan de kosten van het vliegticket terugbetalen. Ben je pas halverwege de reis, dan krijg je een retourvlucht naar de plek waar je reis begon.

Vergoeding bij vertraging

Het spreekt voor zich dat je geen duizend euro schadevergoeding krijgt wanneer je vijf minuten later dan gepland de lucht in hangt. Een financiële compensatie krijg je pas wanneer je 3 uur of later op je eindbestemming aankomt. Ook hier is je tegemoetkoming afgestemd op de afstand van je vlucht:

  • 250 euro per passagier voor een vlucht tot en met 1.500 kilometer
  • 400 euro per passagier voor een vlucht binnen de EU langer dan 1.500 kilometer en bij alle andere vluchten tussen de 1.500 en 3.500 kilometer
  • 600 euro per passagier voor een vlucht langer dan 3.500 kilometer, zowel naar de EU als daarbuiten. De vergoeding bedraagt slechts 300 euro als de vertraging onder de 4 uur blijft.

Belangrijk: biedt de luchtvaartmaatschappij je een alternatieve vlucht aan en blijft je vertraging 2 tot 4 uur, dan heb je recht op maximaal 50 procent van de schadevergoeding.

Verzorging bij annulering

Vlieg je met een luchtvaartmaatschappij van een lidstaat van de EU of vertrek je vanaf een vliegveld binnen de EU, kun je bij annulering kiezen voor een andere vlucht of voor teruggave van het geld dat je voor het ticket betaalde. Kies je voor die terugbetaling, dan moet de luchtvaartmaatschappij dat binnen 7 dagen overschrijven. Zit je in het midden van je reis, dan heb je recht op een gratis vlucht terug naar de luchthaven waar je vandaan kwam. Kies je toch voor een andere vlucht, dan heb je recht op een eventuele overnachting, vervoer naar het hotel, eten en drinken, gratis telefoongesprakken of gratis toegang tot het internet.

Vergoeding bij annulering

Net zoals bij een vertraging, moet je ook bij annulering een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij. Ben je nog op de luchthaven, ga dan op zoek naar de informatiebalie van deze maatschappij. Hier kan je persoonlijk in gesprek gaan en kan je al je persoonlijke gegevens doorgeven voor een eventuele terugbetaling. Bewaar daarnaast altijd alle bewijsstukken zoals e-mails, e-ticket en boarding pass. Daarnaast doe je er goed aan om een foto van de schermen op de luchthaven te maken waarop de duur van vertraging of annulering staat aangegeven. Bewaar ook rekeningen van drankjes en maaltijden zodat ook deze terugbetaald kunnen worden.

Maar wist je dat ook je Beobank-kredietkaart je in zulke gevallen voordeel oplevert? Zo is er de verzekering vluchtvertraging en gemiste aansluiting die is inbegrepen bij de World Travel Mastercard en de Flying Blue World Mastercard. Bij deze kaarten – en ook bij de Visa Gold – is ook onder andere een verzekering Vertraging en Verlies van bagage inbegrepen*. U vindt meer info op onze website of vraag ernaar in uw Beobank agentschap.
 

Plant u grotere uitgaven in het buitenland en wil je een verhoging van je kredietlijn? Bel dan je Beobank agentschap of Beobank Service Center voor een kredietlijnverhoging (onder voorbehoud van aanvaarding).

*Kredietopening van onbepaalde duur, onder voorbehoud van aanvaarding van dossier en mits wederzijds akkoord.

Beobank heeft verzekeringen afgesloten ten voordele van de houders van de Beobank kredietkaarten. Deze dekkingen worden onderschreven door de verzekeraar Millstream Underwriting Limited (namens bepaalde verzekeraars bij Lloyds), Registered office: 52-56 Leadenhall Street London EC3A 2EB (referentienummer 308584).

Hoe kunnen we u helpen?