Voor een betere surfervaring, gelieve een andere compatibele browser te gebruiken zoals Firefox of Google Chrome

Een nieuwe auto kopen: een berekend avontuur?

De dieselwagen blijft er in Vlaanderen sterk op achteruit gaat

Wellicht heb je al een idee van hoe groot je auto moet zijn, maar ben je er ook al uit of je voor diesel, benzine, CNG of een hybride opteert? En wat is nu echt het totale kostenplaatje van een nieuwe wagen? En betaal je de aankoopprijs best in één keer of loont het de moeite om je terugbetalingen te spreiden?

Van diesel naar hybride

De dieselwagen blijft er in Vlaanderen sterk op achteruit gaat. Sinds het najaar van 2018 werden de accijnzen op diesel en benzine gelijkgesteld en bovendien blijft het Vlaamse fiscale beleid er alles aan doen om dieselwagens te ontmoedigen. Volgens mobiliteitsorganisatie VAB is wie rekening houdt met de aankoopprijs van een dieselwagen (inclusief inschrijvingstaks - BIV), de jaarlijkse verkeersbelasting en het werkelijke verbruik, gemiddeld goedkoper af met een benzinewagen. Toch is dat niet altijd zo. Leg je gemiddeld 30.000 kilometer per jaar af, dan is een dieselwagen momenteel nog iets voordeliger.

Maar anno 2019 hoef je je keuze uiteraard niet te beperken tot diesel of benzine en kun je zelfs combineren. Met CNG (gecomprimeerd aardgas) bijvoorbeeld, dat steeds makkelijker verkrijgbaar is in de tankstations. Enkele voordelen? Aardgas is minder vervuilend voor het milieu (95 procent minder fijnstofuitstoot!), 10 tot 20 procent goedkoper en in tegenstelling tot LPG wel toegelaten in ondergrondse parkings. De meeste CNG-wagens hebben twee tanks (bi-fuel) en kunnen dus ook gewoon op benzine rijden.

Hetzelfde geldt voor een hybride wagen. Hybrides zijn niet alleen perfect voor wie geleidelijk de overstap wil maken naar een elektrische wagen, ook wie jaarlijks zo’n 30.000 km aflegt zal zich goed voelen in een hybride. De aankoopprijs is anno 2019 te vergelijken met een dieselwagen en hetzelfde valt te melden over het verbruik. De twintig tot veertig procent goedkopere onderhoudskosten, het fiscale voordeel én het lager voordeel van alle aard maken van een hybride wagen een valabele optie.

Vaste kosten en variabele kosten

Tot de vaste kosten van je wagen behoort om te beginnen de aankoopprijs. De beste prijs is dan ook een kwestie van timing. Daarom doe je er goed aan om zeker gedurende enkele maanden de wagen(s) die je in gedachten hebt, kort op de bal te volgen. Op de aankoopprijs moet je vervolgens 21 procent BTW betalen. Ook daarna volgen er nog extra belastingen. Om met je wagen op de openbare weg te mogen rijden, moet je een nieuwe nummerplaat aanvragen en de verkeersbelasting en de zogenaamde Belasting op Inverkeersstelling (BIV) betalen. In Brussel wordt de BIV berekend op basis van het fiscale vermogen van de wagen, in Vlaanderen op basis van de CO2-uitstoot, het brandstofverbruik en de euronorm van het voertuig.

Verder ben je wettelijk verplicht om een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid af te sluiten. De jaarlijkse premie daarvan is afhankelijk van de auto zelf (merk, motorvermogen, …), je woonplaats, leeftijd, enzovoort. Precies daarom kun je best op voorhand bij je verzekeraar al even informeren vóór je een nieuwe wagen koopt.

Tip: in de eerste jaren na de aankoop of tot je de auto volledig hebt afbetaald, is een omnium zeker aan te raden.

De onderhoudskost van je wagen is een variabele kost en dus vaak moeilijk in te schatten. Vraag daarom vooraf aan de dealer hoe vaak je auto op onderhoud moet en wat de kostprijs hiervan is. Doorgaans kun je best minstens één onderhoud per jaar of om de 20.000 kilometer incalculeren. Veel hangt af van je auto zelf, maar ook je rijstijl en het gebruik van de auto spelen mee.

Uiteraard dien je ook rekening te houden met het verbruik van je wagen in het kostenplaatje. Doorgaans geldt: hoe nieuwer de wagen, hoe zuiniger. Staar je echter niet blind op mooie verkooppraatjes over het verbruik: die cijfers zijn gebaseerd op de perfecte rij-omstandigheden en dus niet erg realistisch. Doorgaans verbruikt een benzinewagen 15 procent meer dan de officiële cijfers en een diesel zelfs 25 tot 30 procent meer.

Andere bijkomende kosten zijn de carwash of poetsmiddelen, winterbanden, bijkomende pechverhelping, nieuwe olie enz.

De aankoop: in één keer betalen of op afbetaling?

Voor wie een nieuwe wagen wil kopen, bestaan er tal van betalingsmogelijkheden. Je kan je spaargeld aanspreken, maandelijks afbetalen bij de autodealer of een klassieke autolening aangaan. Maar waar zit het verschil? Je leest er hier alles over.

Hoe kunnen we u helpen?