Hulpgids: Autopech in het buitenland
Stel…je wagen begeeft het in een ander land. Wat je precies moet doen, lees je hier.
Eerst en vooral: een reis(bijstands)verzekering is niet verplicht. Maar in vele gevallen is het wel aangeraden. De verzekering komt immers tussenbeide als je een ongeval of ernstig gezondheidsprobleem hebt. Maar een reisverzekering dekt meer dan dat: ziekenhuisopnames, autopech of verlies van je bagage, bij alles wat misgaat contacteer je best even je verzekeraar.
De term ‘reisverzekering’ dekt dus een heel brede lading en omvat drie polissen: de reisbijstand, de annulerings- en de bagageverzekering. Die eerste zorgt ervoor dat je 24 uur op 24 wereldwijd hulp krijgt bij ziekte, een ongeval of panne met de wagen.
1. Reisbijstand
Enerzijds slaat dat op jou en je medereizigers als personen: een verblijf in een buitenlands ziekenhuis, het voorschieten van hospitalisatiekosten, het opsturen van medicatie en zelf een bril als je die plots verliest. Let wel, niet alle polissen dekken evenveel schadegevallen. Lees je polis goed na of bewaar hem in je koffer of smartphone wanneer je op vakantie vertrekt.
Een tweede onderdeel van die reisbijstand slaat op het voertuig waarmee je reist. Naast de takelkosten kan je verzekeraar ook de kosten dekken wanneer je jouw wagen laat bewaken. Let wel, je bijstandsverzekeraar dekt de schade aan je voertuig niet – dat doet je autoverzekering.
2. Annuleringsverzekering
De annuleringsverzekering vervolgens gaat ervoor zorgen dat het financiële verlies wanneer je de reis moet annuleren geminimaliseerd wordt. Kan je om de een of andere reden niet vertrekken, contacteer je verzekeraar dan meteen om te vragen hoeveel geld je effectief kan terugvorderen.
3. Bagageverzekering
En tenslotte is er de bagageverzekering die het verlies van je koffers ook dekt wanneer je die zelf bent verloren. Belangrijk is dat je de politie eerst contacteert en vraagt om een pv op te stellen. Word je bagage gestolen in een hotel, laat dat dan vaststellen door de directie of manager en vraag een attest waarin de feiten bevestigd worden. Neem die documentatie vervolgens mee naar je verzekeraar zodat je steeds een bewijs van verlies of diefstal hebt.
Wie een autoverzekering afsluit, weet wellicht al dat daar meestal een extra dekking voor in het buitenland bij zit – afhankelijk van hoe goed je wagen verzekerd is. Zo krijg je vaak een vervangwagen voor een dag of vijf en kan je dag en nacht beroep doen op de takeldiensten.
Bij de meer uitgebreide polissen zit daar dan ook nog eens een dekking voor diefstal in het buitenland bij. Let wel, meestal gelden die voorwaarden binnen de grenzen van de Europese Unie en werkt je polis beperkt buiten die grenzen. Ga dus goed na wat je autoverzekeraar al dekt en zorg ervoor dat je niet onnodig driedubbel verzekerd bent.
Een foute aanpak is ervan uitgaan dat je kredietkaart of ziekenfonds alles dekt en je een extra reisverzekering dus niet nodig hebt. Het is belangrijk om ook die polissen goed door te lezen. Via een ziekenfonds, bijvoorbeeld, geniet je van Eurocross. Dat is een bijstandscontract via hun aanvullende verzekering, die inbegrepen is in de jaarlijkse bijdrage die je betaalt. Opgelet: deze verzekering dekt alleen personen en geen voertuigen. Reis je zonder wagen binnen Europa, dan volstaat de dekking van het ziekenfonds meestal. Vraag daarnaast ook naar de terugbetaling van medische kosten in het buitenland, want die kan sterk verschillen tussen ziekenfonds A en ziekenfonds B.
Zoals reeds vermeld zijn reisverzekeringen inbegrepen bij bepaalde kredietkaarten, op voorwaarde natuurlijk dat je de reis met die kredietkaart betaalt. Bij de Beobank World Travel Mastercard, bijvoorbeeld, geniet je onder meer van een reisannulatie- of reisonderbrekingverzekering, internationale reisbijstand, een verzekering voor vertraging en verlies van bagage, een aankoopverzekering en een verzekering verlengde garantie. Bovendien verzamel je met deze kaart per uitgegeven euro miles die je kan gebruiken om voordelig vliegtuig- of treintickets te boeken*.
Wilt u grotere aankopen doen in het buitenland? Vraag een verhoging van de kredietlijn verbonden aan uw kaart. In je agentschap of via Beobank Service Center op 02 626 50 50 (onder voorbehoud van aanvaarding)
*Kredietopening van onbepaalde duur, onder voorbehoud van aanvaarding van dossier en mits wederzijds akkoord.
Beobank heeft deze verzekeringen afgesloten ten voordele van de houders van de Beobank World Travel Mastercard. Deze dekkingen worden onderschreven door de verzekeringsmaatschappij Millstream Underwriting Limited (namens bepaalde verzekeraars bij Lloyds), Registered office: 52-56 Leadenhall Street London EC3A 2EB (referentienummer 308584). Raadpleeg de algemene voorwaarden voor de definities, de waarborgen en de vergoedingen, de uitsluitingen en de procedures ingeval van schadeaangifte.
Deze publicatie bevat algemene informatie en vormt geen persoonlijk advies. Deze informatie kan veranderen of onderworpen zijn aan specifieke regels of interpretaties, afhankelijk van de situatie. Beobank is niet verantwoordelijk voor de juistheid, de volledigheid en de bijgewerkte versie van de informatie uit de genoemde bronnen.