Voor een betere surfervaring, gelieve een andere compatibele browser te gebruiken zoals Firefox of Google Chrome

Verzekeringen
Beobank Home Secure

Verbonden alarmsysteem met 24/24 uur telebewaking. Vanaf 22€/maand

Welke nieuwe consumptiegewoonten kunnen we aannemen met kerst?

De gezondheidscrisis en lockdownmaatregelen zetten onze consumptiegewoonten op de helling. Wat betekent dit voor de feestdagen?

Economische en financiële crisis, lockdown, … kan deze crisis ons iets leren over onze consumptiegewoonten?

COVID-19 zal in veel opzichten voor een breuklijn zorgen, met een periode vóór en na. Wellicht gaan we in de toekomst anders werken en reizen of zelfs ons leven anders inrichten. Misschien kunnen we nu al anders gaan consumeren met Kerstmis en Nieuwjaar!

Als groep consumeren, niet als individu

De lange rijen aan de supermarkt en de lege rekken legden al een eerste breuklijn tussen de consumenten bloot: sommigen hadden voorraden aangelegd, anderen sloegen halsoverkop essentiële, niet-bederfelijke producten in. Met als gevolg dat de “plunderaars” tekorten veroorzaakten voor de anderen. Terwijl er in de opslagplaatsen toch ruim voldoende voorraden aanwezig waren. Het lijkt weinig waarschijnlijk dat er een tekort aan kerstcadeautjes zou ontstaan, maar toch doen we er goed aan om voor onze eindejaarskoopjes het welzijn van de hele groep voor ogen te houden. Drukte in de winkelstraten en winkels moeten we rond Kerstmis en Nieuwjaar absoluut vermijden.

Denk eerst aan de zelfstandigen, niet aan de grote ketens

Door de crisis van het coronavirus en de lockdownmaatregelen kreeg vooral één categorie het moeilijk: de zelfstandigen. Kleine handelszaken stonden er al niet schitterend voor en deze verplichte sluiting brengt hen een nieuwe, zware klap toe, ondanks de steunmaatregelen die de overheid heeft afgekondigd. En ondertussen konden de grote namen van de e-commerce en grootdistributie ongestoord blijven verkopen en hun diensten blijven aanbieden (elektrische huishoudapparaten, boeken, bloemen enz.). Tijdens de eerste weken van de crisis steeg de omzet van de e-commerce met 40% “dankzij” de lockdownmaatregelen. De zelfstandigen kwamen er meestal maar bekaaid vanaf, hoewel zij vaak ook in e-commerce hebben geïnvesteerd en/of aanbieden om producten thuis te leveren of te laten afhalen. Voor veel ondernemers zal de periode rond Kerstmis en Nieuwjaar bepalen of ze in dit moeilijke jaar al dan niet het hoofd boven water houden. Je loopt dus beter langs bij de winkel om de hoek dan te bestellen bij een grote Amerikaanse of Chinese keten. Of haal je maaltijden rechtstreeks af bij je favoriete restaurant, zodat zij geen commissie aan leveringsdiensten hoeven te betalen.

Voorrang aan lokaal en de korte keten

Bewust je inkopen doen bij zelfstandigen in je buurt is een uitstekende reflex. En het is mooi meegenomen dat je ondertussen voorrang geeft aan lokale productie en transport vermijdt, zodat je ook het milieu een dienst bewijst. Misschien is het ogenblik aangebroken om onze consumptiegewoonten in vraag te stellen? Zouden bedrijven anders kunnen gaan produceren? Lokale productie, korte ketens en bio kunnen echt het verschil maken, zelfs voor onze kerstcadeautjes. Zijn duurzame en verantwoorde geschenken uit onze stad of streek niet beter dan gadgets van de andere kant van de wereld die misschien al na een paar keer gebruiken bij het afval belanden?

Hoe kunnen we u helpen?