Bent u het slachtoffer van online fraude? Wat nu?
Jammer genoeg kan iedereen het slachtoffer van cybercriminelen worden, ook u. Wat doet u dan?
De vakantie is het ideale moment om onze gedachten te verzetten, al onze dagelijkse bekommernissen aan de kant te schuiven en van een portie welverdiende ontspanning te genieten. Net daardoor is het een periode waarin oplichters vaak toeslaan: ze maken misbruik van de onbezorgdheid van toeristen die vooral van hun verblijf willen genieten. Een van hun favoriete doelwitten is de bankkaart, een almaar populairder wordend betaalmiddel bij de Belgen op vakantie. Daarom bezorgen we u enkele tips die u kunnen helpen om uw bank- of kredietkaarten te beschermen tegen deze criminelen.
Om uw vakantie zo aangenaam mogelijk te maken, bereidt u ze best zo goed mogelijk voor: bagage, verblijfplaats, niet te missen trekpleisters, … Besteed evenveel aandacht aan uw bank- en kredietkaarten. Om veiligheidsredenen is het aangeraden uw code regelmatig te veranderen. Door ze voor uw vertrek in België aan te passen, kan u met een gerust hart op reis vertrekken. Kies een code die u makkelijk kan onthouden, maar schrijf ze nergens op.
Reist u buiten Europa? Uit veiligheidsoverwegingen is het aangeraden ons op de hoogte te brengen. Bel ten laatste 1 week voor u vertrekt naar Beobank Service Center op 02 626 50 50. Reist u door meerdere landen? Geef dan alle data en bestemmingen door.
Indien u een kredietkaart hebt, activeer dan gratis Beobank Alert. Via deze tool ontvangt u een bericht bij elke transactie van minstens 150 euro en van zodra uw kredietlimiet bereikt wordt. Dit waarschuwingssysteem biedt extra bescherming bovenop het fraudedetectiesysteem van Beobank.
Ter plaatse gelden uiteraard de normale gebruikstips. Let er vooral op dat u nooit uw code doorgeeft. Aan niemand. Controleer ook regelmatig uw rekeningen, bijvoorbeeld via onze Beobank Mobile app, om te checken of er geen verdachte transacties gebeurd zijn.
Wees extra alert in de volgende situaties:
Net zoals tijdens de rest van het jaar moet u snel reageren als u uw kaart kwijt bent, of als ze gestolen of door een automaat ingeslikt werd. Om uw kaart te blokkeren neemt u tijdens de openingsuren (van maandag tot en met vrijdag van 8u tot 20u en op zaterdag van 9u tot 12u30) contact op met Beobank Service Center (+32 2 626 50 50). Buiten de openingsuren kan u terecht bij Card Stop op het nummer +32 70 344 344.
Verder wordt u ook per sms en/of mail verwittigd als Beobank een verdachte transactie opmerkt. In dat geval wordt u verzocht opnieuw contact met ons op te nemen op het nummer +32 2 727 86 68 om uw recente kaartgebruik te overlopen.
De informatie geldt op de publicatiedatum en is onderhevig aan wijzigingen.